Dit hår, sol og UV

Dit hår, sol og UV

Sidste år skrev vi grundlæggende om, hvordan sol og sommer påvirker dig og dit hår. Indlægget fokuserede på, hvordan du kan beskytte dit hår, og hvad du især skal holde øje med.

Du finder blogindlægget her.

Dette indlæg er et mere fagligt indlæg, hvor du kan blive klogere på, hvordan UV-strålerne påvirker dit hårs sundhed.

…Hold fast – nu bliver det lidt teknisk…

Hvad er UV-stråler?

UV er en forkortelse for ultraviolet lys. Det er en stråling som kommer fra solen, og intensiteten af den stråling er kraftigst om sommeren, når solen står højest på himlen.

 

Hvorfor opdeler vi solens stråler i UVA og UVB?

I virkeligheden opdeles UV-stråler i tre kategorier: UVA, UVB og UVC. Men faktisk er det kun UVA og UVB vi bliver ramt af, da UVC ikke kan gennemtrænge det atmosfæriske ozonlag.

 

95% af solens stråler består af UVA

Sammenligner man UVA og UVB, står UVA-strålingen for 95%, mens UBA kun rammer os 5%.

De to stråletyper rammer håret forskelligt, og det kræver derfor forskellige metoder at beskytte os mod dem.

UVA er den mindst ødelæggende af de to, da UVA strålerne generelt ikke bærer på særligt meget energi.

….bare rolig, vi skal nok skåne dig for detaljerne! Føler du dig dig snydt, kan du læse mere her.

Hvordan UVB er 

Anderledes er UVB mere direkte skadelig, og er den stråling som giver dig solskoldninger, hvis du færdes udenfor om sommeren uden solcreme.

Så….

Selvom UVB er dén, der kun står for 5 % af strålingen, rammer den hårdest! 

Hvordan påvirker UVA og UVB dit hårs farve og sundhed?

Når dit hår bliver udsat for UVA og UVB, rammer UVA indersiden, mens UVB rammer og skader proteinkæderne i skællaget. Det betyder, at de hårde UVB-stråler direkte påvirker dit hårs styrke og sundhed, og for meget UVB kan gøre håret sart, så det nemt knækker og får skader.

Sommerhår er slidt hår

UVA rammer indersiden af dit hår, og misfarver det på sigt. Det er derfor, mange af os har det vi kalder for sommerhår, hvor vi synes at håret bliver en tone eller to lysere. UVA rammer nemlig melaninen i håret og nedbryder det langsomt, hvilket lysner håret med tiden.

 

Disse ingredienser skal du kigge efter, hvis du ønsker beskyttelse mod UVB-stråler.

  • Ethylhexyl Methoxycinnamate
  • Tocopherol (E-vitamin)

 

Pyha, vi ved godt den var lidt tung at komme igennem! Vi håber du er blevet kllogere på, hvorfor dit hår bliover lysere om sommeren og har brug for ekstra pleje. Har du spørgsmål så tag endelig fat i os på kontakt@ps-nielsen.dk